tisdag 10 maj 2011

Hoppas han förstår

Ja det är inte lätt att vara förälder. Inte en närstående vuxen heller för den delen. Barn ställer frågor om allt o inget o det är alltid viktigt att svara.

Hur ingående svaren ska vara beror helt på ålder o vilken typ av fråga det gäller.

När det gäller min egen son så väntar jag på frågorna om hans riktiga pappa. Jag vet att frågorna kommer o jag vet att det kommer att bli en jätte jobbig tid när jag ska försöka förklara så gott jag kan om varför han inte är närvarande.

Jag har varit väldigt osäker på när jag ska berätta men det bästa rådet jag fått är att vänta tills han frågar. Han är snart 3 år så jag hoppas att det dröjer ett tag till.

 Men att förklara kommer inte att bli lätt. Jag vill inte att han ska bli ledsen men jag måste ju berätta sanningen. Jag måste berätta för honom hur hans pappa valde att inte träffa honom. Hur han valde bort sin son o hur han alltid hade ursäkter för att inte komma o hälsa på. Hur han ville vara "ledig" när han inte jobbade för att sen orka jobba. Hur han var tvungen att hinna med sitt "eget" liv vilket bevisligen inte inkluderade hans son.

Frågan kommer att komma o för varje dag som går så närmar det sig. Jag ska göra mitt bästa för att förklara o jag vet att vi kommer gråta många tårar.

Det enda jag hoppas är att han en dag kommer att förstå att vi har haft det så mycket bättre utan hans "riktiga" pappa.....

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article13002034.ab

1 kommentar:

  1. Det ät bara att säga att Ola har tagit näsgodis och att det är fel. I näsan ska man inte ta något !

    SvaraRadera