måndag 16 maj 2011

Lärarens kall= vårt fall

Lärare blir man för att man brinner för sitt yrke. Man brinner för sina elever o hela jobbet går ju ut på att hjälpa eleverna att förbereda sig så bra som möjligt inför framtiden.

Det är den ljusa sidan av yrket o det som gör att man fortsätter att kämpa på i motvind.

Allt vi gör är för våra elevers skull o det är också därför det inte har blivit nån strejk innan.

Om vi går ut i strejk drabbas våra elever o det känns i våra hjärtan. Det går emot allt som vi jobbar för.

Men nu måste det vara slut!!! Nu måste nåt hända!!!

I alla år har våra arbetsgivare levt på vårt sk. "kall" för yrket som gjort att vi stannat vid våra poster men nu är det dags att de ser hur det blir utan oss.

Nu är det dags för samhället att begripa hur viktiga vi är o att vi ska ha den lön vi är värda.

Vi är trötta på att gå på knäna för en usel lön.

STREJK!!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13031600.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12929628.ab

2 kommentarer:

  1. Min erfarenhet är att de flesta lärare blir just lärare för att de inte kunde bli något annat, ibland för att de inte lyckades i sina tidigare yrken. Det är trots allt väldigt lätt att komma in på en lärarutbildning.

    Lärare idag har en mycket låg kompetens jämfört med förut, i alla fall rent kunskapsmässigt och en löneförhöjning kommer inte att påverka kvalitén på utbildningen i någon större bemärkelse. Jag hade bättre kunskaper än mina lärare i ett flertal ämnen i gymnasieskolan och jag anser mig ändå inte vara särskilt begåvad.

    Det finns privata alternativ idag som oftast betalar bättre, däremot kan det vara svårt att få jobb, något som beror på arbetsmarknaden och inte på lönesättningen.

    Skolor idag har allmänt dåligt med pengar, i många skolor saknar elever skolmaterial i flera ämnen. Ur elevernas intresse så står inte en löneförhöjning för lärare högt upp på listan.

    Sedan finns det många andra offentligt anställda yrkesgrupper som tjänar dåligt, sämre till och med. Idag ser jag inga skäl till varför lärare skulle tjäna mer än brandmän, poliser och sjuksköterskor?

    SvaraRadera
  2. Kan bara tala för mig själv men jag valde läraryrket direkt efter gymnasiet tack vare att jag älskar mina ämnen och att jag ville hjälpa andra. Jag tyckte att skolan verkade intressant och att jag då kunde hjälpa barn tidigt i livet och ge de en så bra start som möjligt.
    Jag anser att vi som så många andra yrkesgrupper har för låg lön men inte att vi ska få 10 000 kr mer. Då finns det mycket mer vettiga saker att lägga de pengarna på. Tex resurser, mindre grupper och bättre lokaler......

    SvaraRadera