onsdag 23 mars 2011

Värdelös och ful

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article12770498.ab

Under flera år fick jag lära mig hur ful, värdelös, dum och tråkig jag var. Mitt X gav mig så djupa sår som kommer ta flera år till för att läka men till skillnad från Rihanna fick jag aldrig några skador eller märken att visa upp.

Inga bevis för vad jag fick utstå fanns att visa upp.

Jag svalde och svalde tills jag trodde på allt han sa. Tills orden hade satt sig så djupt att de blev verkliga. Att de blev sanna. Trots att jag i början lät orden rinna av mig och bortförklarade alla hans "dumma" påhitt så började jag sakta att tro på allt. Kanske var det faktiskt så att jag var onödigt överkänslig? Kanske var det så att jag faktiskt var riktigt tråkig och att ingen ville umgås med mig? Kanske var jag verkligen så ful och luktade så illa jämt att ingen ville ta i mig?

Jag började tro på allt och blev ordentligt hjärntvättad. Jag har fortfarande mycket av det kvar i min hjärna och jag jobbar dagligen med att försöka bevisa för mig själv att han hade fel. Att jag visst duger som jag är. Att jag visst är värd att bli älskad. Men det tar tid. Det är svårt.

Fallgroparna är många och minsta motgång kan riva upp alla gamla känslor igen.

Att gå på stan är inte längre en njutning. För tänk om jag springer på honom. Tänk om jag ser honom. Han påverkar fortfarande mitt liv mycket mer än jag vill tillåta. Det är inte lätt. Inget är lätt.

Det syns inte på oss som blivit utsatta för psykisk misshandel men såren det skapar är lika verkliga. För oss är smärtan lika verklig. För oss är förnedringen lika verklig.

För oss var det ett helvete.....

http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article13612893.ab

1 kommentar:

  1. Intressant att jag som man känner igen mig i mycket av det du skriver, även om den behandlingen jag fick inte var lika tydlig/grov som din verkar ha varit. Det mitt ex utsatte mig för var mer utstuderat och nedbrytande på en nivå som är svårare att sätta fingret på. Innebörden av det hon gjorde var dock den samma.

    Så här nästan 5år efter att det tog slut och ett flertal omgångar hos kurator, så påverkar det mig fortfarande negativt trotts att jag varken har sett eller pratat med henne de senaste åren.
    Som tur är så blir smärtan mindre med tiden och vid varje nytt förhållande så försvinner betydelsen mer och mer av hennes behandling av mig, då jag får bevisat att hon hade fel.

    SvaraRadera