Hittade in till Johan Kants blogg och läste ett minst sagt starkt brev som hade skickats till honom om hur det är att vara lärare i dagens svenska skola.
Känner igen mig i allt o vill bara sprida vidare hur det är att vara lärare.
Blev helt matt av att läsa brevet o gensvaret som Johan fick i sin blogg av andra desperata lärare är slående o deprimerande :)
Vi är många som känner frustration över att mycket av glädjen med vårt yrke har försvunnit o genom att sprida brevet vidare vill jag försöka hjälpa till att få upp ögonen på politiker o andra i beslutsposition för att försöka få fram en förändring.
Om man i Sverige vill ha kvar duktiga pedagoger som brinner för sitt yrke måste det ske en förändring inom en snar framtid...
Här kommer brevet:
Vad ska man säga? Jag har jobbat som lärare i tio år och jag
älskar/älskade det jobbet. Men jag slutade. Det var lite som att göra
slut med sin första flickvän. Men just nu vill jag inte tillbaka. Vad
kan det bero på?1. Jag vill inte bli misstrodd. Jag vill att
rektorer, skolpolitiker och journalister m.fl. ska utgå från att jag är
ett proffs tills motsatsen bevisats. Nu är utgångsläget väldigt mycket
att något är fel om inte motsatsen bevisats. Detta leder till en
situation som påminner om Josef K:s i Processen. Man ska dokumentera
allt man gör, så att man kan bevisa att inget felaktigt har skett. Det
finns ingen tydlig anklagelse, så för att föregripa en potentiell
anklagelse (vilken som helst) så måste man visa att man aldrig gjort
något fel. Det ska skrivas pedagogiska planeringar, trots att alla vet
att undervisning inte kan följa en planering. Den måste kontinuerligt
planeras och planeras om utifrån förutsättningar. Lik förbaskat ska det
lämnas in ett litet papper som beskriver något som i själva verket inte
kommer att inträffa.
Sedan ska alla kunskapsresultat dokumenteras på sådant sätt att
andra kan ta del av den – inte ändamålsenligt – dvs. så att jag kan
hålla reda på vad eleven kan och kan tala om det för eleven – utan så
att vem som helst kan läsa och förstå det. Dessutom är betygs- och
uppföljningstrycket så stort att man får lägga på tok för mycket tid på
att försäkra sig om att man tar upp alla föreskrivna mål och allt
innehåll och att alla betygskriterier används vid bedömningen (för man
kan inte missa någon del för då får eleven F). Detta går ut över
friheten i arbetet. Det går ut över medinflytandet och gör lärarjobbet
mer till ett kamrersjobb än till ett pedagogiskt arbete
Sedan ska åtgärdsprogram upprättas och möten hållas. Att det tar
tid och fokus från själva åtgärderna verkar ingen tänkt på. Det är
viktigare med pappren än det man gör. Om ingen planering finns, om
resultaten bara finns i mina anteckningar om inga åtgärdsprogram
upprättas då har inte undervisningen planerats, inga resultat uppvisats
och inga åtgärder vidtagits – för det finns ingen tillit. Ingen verkar
längre räkna med att någon lärare kan vara samvetsgrann, engagerad och
ansvarsfull. Alla är skyldiga till motsatsen bevisats.
Och till och med när alla planer är skrivna och alla lektioner,
prov, bedömningsformer och omdömen gjorda och dokumenterade,
kommunicerade och förankrade – enligt konstens alla regler och i
enlighet med alla bestämmelser – så ringer ändå någon förälder (som
aldrig kommit på utvecklingssamtal och som inte har en aning om all
denna myckna dokumentation och allt detta monumentala arbete) och klagar
och river upp himmel och jord över att deras barn “bara” fått Godkänt
som betyg. I dessa lägen har du inget stöd att vänta från din rektor.
Det spelar ingen roll hur mycket du dokumenterat, hur bra utvärderingar
du har och hur engagerad du är. Du får inget stöd utan får ensam ta
smällen och får på sena kvällstimmar sitta i timmar med föräldern och
tålmodigt förklara vad betyget beror på. De litar förstås inte heller på
dig som lärare. Det spelar ingen roll att eleven sagt att man är “bästa
läraren” – de vet ju, de har ju läst i tidningen, att alla lärare är
inkompetenta.
2. Jag vill undervisa. Men undervisningen ges inte mer plats än
de schemalagda lektionerna. Man förväntas teleportera sig från ena änden
av skolan till den andra för att hinna till nästa lektion. Och man
verkar tro att läraren kör samma gamla lektioner om och om igen och att
lektioner tarvar varken förarbete eller efterarbete.
Det tar tid att botanisera runt på nätet och att läsa på i olika
böcker och diskutera med kollegor. Man kanske själv måste gå på ett
studiebesök eller gå en kurs ibland? Man kanske rentav måste sitta en
stund i lugn och ro och tänka? Men inga möten kan du utebli ifrån och
inga lektioner ställas in. Från 7.30 till 13.00 kan du vara i arbete
utan rast eller mat. Det viktiga är att du är där (på plats) inte
kvaliteten på din insats. Nej, det har inte bara hänt en gång.
3. Jag vill vara ledig någon gång.
4. Jag vill att det jag gör ska tas på allvar. Jag vill få tid
och möjlighet inom ramen för 45 timmar (inte 50, inte 60) att göra
research för undervisningen, hitta inspiration så att jag kan sprida
glöd och engagemang, tid att analysera resultaten i klasserna och
framförallt tid att tänka ut, formulera, testa och utvärdera min
undervisning. Ska du göra det du har utbildning till måste du jobba 10
timmar gratis i veckan. Om du reducerar dig själv till en kopia av dig
själv eller till en megafon för ett läromedel och skriver omdömen som du
i hemlighet skäms för, ja, då kan du kanske få fason på din arbetstid
och ha tid till dina egna barn.
5. Jag vill få kunna göra fel. I den nuvarande misstroskulturen
finns inget utrymme för misstag. Allt måste vara på plats. Alla papper
inne i tid. Alla betygskriterier bedömda. Allt innehåll behandlat. All
närvaro införd. Alla telefonsamtal ringda. Alla PK-orden sagda. Jobbet
är omänskligt. Gör du minsta miss så har du inte gjort det du ska. “Good
enough”-nivån är att allt ska vara gjort. Och den inbäddade kritiken,
eller öppna klagomålet uteblir inte heller. Även om du gjort rätt på
allt i åratal så är kan du räkna med att någon lagt märke till att du la
in omdömen i en klass lite sent eller glömt frånvarorapportera i en
klass. Då väger kvaliteten på undervisningen och relationen till
eleverna plötsligt lätt.
Slutligen
I nuläget verkar alla utom lärarna själva veta vad som ska göras i
skolan och hur det ska göras. I tidningarna slås de sviktande resultaten
upp på förstasidorna och diverse förståsigpåare lägger ut texten kring
vad som måste göras. Alla kan lägga till nya arbetsuppgifter åt lärarna
som allt som oftast genererar ännu ett papper. Forskarna skriver i
raljerande ordalag om lärarnas felaktiga betyg, lustiga och bristfälliga
omdömen och utvecklingssamtal; eller om deras bristande IT-kompetens;
eller om hur de inte följer kursplanen. Alla kan säga vad som är fel,
men ingen verkar kunna göra rätt. Det är kanske lättare att döma,
kritisera och recensera än att undervisa?
Att alla utom en själv kan formulera vad man ska göra är typiskt
för de mest simpla, ofria och okvalificerade jobben. Telefonsäljare
följer ju ett färdigt manuskript. Numer så har de stora skolföretagen
börjat med standardiserade lektioner. Läraren förväntas inte längre vara
kompetent att förebereda, genomföra och utvärdera sin egen
undervisning. Det behövs gemensamma planeringar, standardiserade
lektioner och centralt framtagna prov. Det verkar kanske harmlöst men är
ett tydligt bevis för proletariseringen och den ökande ofriheten i ett
stolt yrke, Sveriges viktigaste.
I nuläget kommer jag inte tillbaka. Nej, fan heller.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar